خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

عید نوروز

عید نوروز مبارک.

امسال عید نوروز به وقت ایران ساعت ۰۹:۵۵:۳۵ بعداز ظهر؛ روز دوشنبه ۲۹ اسفند است.

همچنین به وقت اتحادیه اروپا(برلین؛پاریس؛ وین؛ بارسلونا ...) بعد از ظهر ساعت ۰۷:۲۵:۳۵ و به وقت لوس آنجلس ساعت ۱۰:۲۵:۳۵ صبح روز دوشنبه هست میباشد.

فهرست کامل تحویل سال به وقت شهرهای بزرگ جهان در وب سایت http://www.iraniannewyear.com

امسال هنوز دقیقا مشخص نشده است که موقع تحویل سال از طریق وب-کم با خانواده در ایران در تماس هستم یا به سفارت دولت ایران بروم.

گزارش عملکرد سالیانه

دیروز رکورد بودن من در دفتر کارم شکست. مدتی معادل ۱۰ ساعت و ۳۳ دقیقه در یک روز پشت میز کارم بودم.

رکورد کار مفیدم هم چند ماه پیش بود که داشتم بی وقفه روی یک طراحی الکترومگنت کار میکردم تقریبا چیزی معادل ۸۰٪ بود.

مینیمم کار مفیدم هم مربوط به یکی از روزهای اول سال بود که فکر کنم ۷٪ بود.

تعریف کار مفید هم اینست: فعالیت فکری و عملی که در راستای پیشرفت کار انجام شده.

بهار

بوی باران، بوی سبزه، بوی خاک
شاخه‌های شسته، باران خورده، پاک
آسمان آبی و ابر سپید
برگهای سبز بید
عطر نرگس، رقص باد
نغمه شوق پرستوهای شاد
خلوت گرم کبوترهای مست

نرم نرمک می رسد اینک بهار

خوش به حال روزگار
خوش به حال چشمه ‌ها و دشتها
خوش به حال دانه‌ها و سبزه‌ها
خوش به حال غنچه‌های نیمه‌باز
خوش به حال دختر میخک که می خندد به ناز
خوش به حال جام لبریز از شراب
خوش به حال آفتاب

ای دریغ از تو اگر چون گل نرقصی با نسیم
ای دریغ از من اگر مستم نسازد آفتاب
ای دریغ از ما اگر کامی نگیریم از بهار........
..........

این شعرو خوندم یاد مسجدسلیمان موقع عید نوروز و سیزده بدر افتادم...

قسمتی از شعر خوش به حال غنچه های نیمه باز - از فریدون مشیری

Septum

امیدوارم که مناقشه اتمی ایران و اروپا به صورت صلح امیز حل شود. این در واقع حق ایران است که بتواند تحقیقات خود را در هر زمینه علمی انجام دهد و در کنار آن به مقررات بین المللی هم پایبند باشد. به نظر من صحبت های رییس جمهور ایران دکتر احمدی نژاد در این زمینه کاملا عادلانه و منطقی است...

..امروز که سرگرم کار بر روی طراحی Thin Septum بودم متوجه شدم که زاویه مربوط به مقدار انحراف اشتباه بوده است. در آخرین مرحله در خط انتقال یا Transfer Line از بوستر به حلقه اصلی نیاز به یک الکترومگنت پالسی است که با زاویه معینی الکترونها را از ترانسفر لاین به حلقه وارد کند. این زاویه بسیار مهمی است که در طرح فعلی اشتباه بوده است. در واقع قرار بوده است که تمام تجهیزات TL از ماشین Bessy I در اینجا هم استفاده شود ولی در آخر نیاز به یک سپتام بود که در طرح فعلی از ماشین SLS در سوییس کپی شده است. اشتباه از همینجا آغاز شده است که زاویه انحراف آن متفاوت بوده است .... این را از نقشه های اوتوکدی که امروز روی انها کار میکردم متوجه شدم...دوست دارم که مثلا بعد از ده سال همین مطالبی را که الان نوشته ام بازخوانی کنم و نظرم را راجع به آنها بنویسم..

 

Bessy I


...برای تزریق الکترونها از بوستر به Storage Ring نیاز به الکترومگنتهایی است که اصطلاحا Septum  نامیده میشوند. این الکترومگنتها معمولا بصورت پالسی تغذیه میشوند و از لحاظ زمانی بایستی بسیار دقیق تریگر شوند. در محموله BessyI که از آلمان به اینجا توسط کشتی اورده شده است چنین الکترومگنتهایی وجود ندارد. البته در واقع وجود داشته است ولی برای تزریق در دو سطح غیر همسان از پایین به بالا استفاده میشده است و حال آنکه در طرح فعلی ما تزریق بصورت افقی انجام میشود. برای الکترومگنتهای اصطلاحا Thick Septum میتوان با ۹۰ درجه چرخش کار مورد نیاز را انجام داد ولی برای Thin Septum  که تا درون رینگ پیش میرود چنین کاری عملی نیست و بایستی بطور کامل طراحی جدید شود. این کاری است که از امروز شروع به آن کرده ام. 

شبهای برره

.. هوا هم تقریبا رو به خنکی گذاشته است و دیگر از سرمای هفته گذشته خبری نیست. الان هم سرگرم نوشتن مقاله ای هستم که در مورد سیستم الکترومگنتهای پروژه که برای ارایه در کنفرانسی هست که قرار است ماه ژوئن در اسکاتلند برگزار شود. هر چند که فعلا تصمیم گرفته ام که به دلیل تداخل با کنفرانس دیگری که قرار است در ژاپن برگزار شود تنها در صورتی به کنفرانس شتابگرهای امسال در انگلستان بروم که تمام هزینه های کنفرانس و خرج سفر و هتل و بقیه چیزها را  خود کنفرانس بدهد؛ و نه پروژه اینجا.

 

 

Skew Quadrupoles

...دیروز دایرکتور گزارشی را که هفته گذشته برای طراحی الکترومگنتهای اصطلاحا Skew Quadrupole به او تحویل داده بودم پیشم آورد و گفت حال که ما میخواهیم این طرحها را به سازنده بدهیم لازم است تا حد ممکن تمام موارد شفاف ذکر شده باشد. اینبود که حتی بایستی جهت عبور جریان در سیم پیچها کاملا مشخص شده باشد... داستان از این قرار است که در طرح فعلی پروژه بدلیل نبود مکان کافی برای مگنتهای تصحیح کننده افق و عمودی و همچنین مگنتهای کاهش کوپلینگ تصمیم گرفتیم که تمام این مگنتها را در یک مگنت سکستوپل جاگذاری کنیم. در روزهای اول شروع به کار ماشین و حرکت الکترونها در حلقه انبارنده تنها از تصحیح کننده های افقی و عمودی جهت ایجاد حلقه بسته الکترونها یا Closed Orbit استفاده میشود. بعد از تیونینگ ماشین با استفاده از کوادروپلها نوبت به استفاده از تصحیح کننده های کوپلینگ میرسد. در طرح فعلی هم تصحیح کننده مکانی افقی و عمودی و هم تصحیح کننده کوپلینگ در یک سکستوپل جا گداری شده است. در طرح ارایه شده من تنها شرایط مرزی دریکله و نیومن را در قسمتهای مختلف یوک تعیین کرده بودم که این خود مشخص کننده جهت جریان در سیم پیچهاست.

 ولی معمولا سازنده ها دوست ندارند که در مورد چیزی فکر کنند؛ آنها میخواهند همه چیز را بر مبنای آن چیزی که برایشان دقیقا مشخص شده است انجام دهند. نه کمتر و نه بیشتر.