خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

قرمه سبزی

به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب دیروز عصر در یک هتل مهمان سفیر ایران بودیم؛ تعداد زیاد نبود ولی تقریبا از ملیتهای اروپایی و آسیایی در این مهمانی حضور داشتند...از بقیه چیزها که بگذرم در موقع صرف غذا از دور دیدم که روی قسمتی از غذا اصطلاحا Persian foods یا غذاهای ایرانی نوشته است. یکی از آنها هم شبیه قرمه سبزی ایرانی بود. کلی ذوق زده شدم که بالاخره میتوانم اینجا یک قرمه سبزی با حال بخورم ولی خوب شبیه قرمه سبزی بود. در واقع خورش فسنجان بود...

تغییر جهت ...

بالاخره این برنامه مد-ایکس من البته با کمکی که از «ورنر هر» در مرکز سرن گرفتم درست شد و الان نتایجش درست هست.

صحبت جدی -----------------------------------------------------------

شاید وضعیت جدید مناقشه اتمی و گزارش پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل فرصت خوبی برای تجدید نظر ایرانیان در تغییر جهت تحقیقات خود از قسمتهای حساسیت برانگیز(تولید سوخت) به سایر قسمتهایی باشد که میتوانند منافع اقتصادی و صنعتی کشور و دولت را تضمین کند. امروزه ساخت یک شتابگر ذرات حلقوی یا اصطلاحا سینکروترون میتواند درخواستهای صنعتی در رنج گسترده ای از صنعت نانو و مایکرو تا صنعت پزشکی و بیوتکنولوژی و الکترونیک و دفاعی را براورده کند. همچنین میتواند محیط مناسبی برای تولید و پرورش تئوریهای علمی و صنعتی باشد. شاید با هزینه ای بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار و با استفاده از نیروهای علمی موجود در ایران بتوان شاهد ساخت و راه اندازی یک شتابگر الکترونی با انرژی ۳ گیگا الکترون ولت در ایران بود که میتواند بزرگترین سرمایه گذاری علمی و فنی در کشور برای حداقل ۲۰ سال آینده باشد. هر چند که با حمایت کشورهای اتحادیه اروپایی؛ ژاپن و ایالات متحده طراحی و ساخت شتابگر حلقوی الکترون در یکی از کشورهای خاورمیانه از چندین سال پیش آغاز شده است؛ ولی آغاز کار برای ایجاد چنین مرکز ملی در شرایط فعلی در ایران برای خروج از چنین بحرانی کاملا احساس میشود.   

غار اصحاب کهف

چند روزیست که سرگرم کار با کدی بنام MAD-X هستم که برای محاسبه و تحلیل رفتار ذره در شتابگرهای خطی و دوار استفاده میشود؛ این نرم افزار را چند هفته پیش از مرکز CERN در سوییس دریافت کردم؛ ولی در این چند روز کار کردن متوجه شدم نتایجی که با این نرم افزار بدست میاید با نتایج واقعی بعضی اوقات تفاوت دارد؛ احتمالا به خاطر بگ هایی است که در نرم افزار ورژن بتا معمولا وجود دارد. البته پریروز با نویسنده این کد در مورد این تفاوتها تماسی داشتم و قرار شد که اینپوت و اوت پوت را برایش بفرستم تا در محیط لینوکس آن را امتحان کند.

------------------------------------------------------------ 

امروز به اتفاق چند نفر از همکاران به «غار اصحاب کهف» رفتیم و تعدادی هم عکس گرفتیم. مکانی خیلی قدیمی که بنا به نوشته ها؛ چند هزار سال پیش هفت نفر از افراد شهر مجاور غار به همراه سگشان به این مکان وارد شدند و بعد از ۳۰۰ سال بیدار شدند؛ هنگام ورود به شهر با خانه ها و افراد جدیدی روبرو شدند و از سکه های درون جیبشان به این پی بردند که مربوط به...و بقیه ماجرا که در کتابهای درسی خوانده بودیم.

محیط اطراف غار هم تقریبا به طور کامل سنگی بود؛ ولی لابلای سنگها پوشیده از چمن بود. علاوه بر غار اصلی اصحاب کهف تعداد زیاد دیگری هم خانه های کوچک زیر زمینی وجود داشت که بنا به گفته ای بعد از واقعه اصحاب کهف ایجاد شدند؛ علتش هم اینبود که ساکنان ان منطقه احساس میکردند که در صورتی که خانه هایشان شبیه غار اصحاب کهف باشد میتوانند بعد از مرگ دوباره زنده شوند.

مناقشه اتمی


---------------------------------------------------------------------------

ریپورت مربوط به این مگنتهای کرکتور هم دیگه داره کامل میشه. ما قرار است بدلیل نبود مکان کافی برای مغناطیس های کرکتور؛ طراحی کرکتورها را به گونه ای انجام دهیم که درون سکستوپلها قرار بگیرند. برای شبیه سازی الکترومغناطیسی فلوی مغناطیسی از نرم افزارهای دو بعدی نظیر Poisson Superfish 2D استفاده کرده ام. برای ایجاد اصطلاحا Kick به مقدار ۰.۵ میلی رادیان حداقل به فلوی مغناطیسی معادل ۳۰۰ گوس یا ۰.۰۳ تسلا نیاز است که با قرار دادن یک سری کویلهای جریان روی پلهای سکسوتوپل میتوان این مقدار فلو را ایجاد کرد...

تغییرات طراحی

...یکی از پیشنهادهای کمیته فنی برای تغییر محل تزریق الکترون به بوستر است. در حال حاضر قرار است که از پیش شتابدهنده مایکروترون برای تزریق الکترونهای با انرژی ۲۰MeV به دورن بوستر استفاده شود. این مایکروترون شبیه بقیه تجهیزات بوستر از طرف آلمان توسط کشتی به اینجا فرستاده شده است. کمیته فنی پیشنهاد داده است که محل تزریق الکترونها به گونه ای طراحی شود که در صورت عدم عملکرد صحیح مایکروترون بتوان براحتی به جای آن از یک لیناک ۵۰ مگا الکترون ولت استفاده کرد. در این حالت بایستی به اندازه حدود ۷ متر فضای طولی خالی برای نصب احتمالیه آینده لیناک در نظر گرفته شود. با این وضعیت بایستی کلیه شیلدینگ محافظ چند ده متری بتونی فعلی تخریب و مکان بیشتری به بوستر اختصاص داد...که کار ساده ای نیست...

حالا قرار شده که فعلا به طراحی مکان تزریق الکترون به بوستر دست نزنیم و در صورت نیاز احتمالی آینده تنها با استفاده از الکترومگنتهای پالسی مسیر الکترونها را به مکان مناسب در بوستر هدایت کنیم.

----------------------------------------------------------------------

احتمالا اگر همه چیز درست پیش برود شاید در ماه آینده برای یک سخنرانی کوتاه در مورد پروژه به دانشگاه شریف در ایران بروم؛ البته این به نظام وظیفه ایران بستگی دارد. 

مناقصه

چند روز است که برای نهایی کردن طراحیهای الکترومگنتها کلی سرم شلوغ شده است. هفته گذشته خبر رسید که اتحادیه اروپا برای کمک های سال ۲۰۰۶ مبلغی معادل شش میلیون یورو برای اهداف توسع علمی و تحقیقاتی این کشور اختصاص داده است که تقریبا بیشتر آن بایستی جذب همین پروژه ما  بشود. در نتیجه مجبوریم نتایج طرحها را هر چه سریعتر فاینالایز کنیم تا بتوان انها را برای مناقصه Tender  گذاشت.