خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

حکمت خدا و قانون احتمالات

در حال آماده کردن گزارشی هستم که در آن استراتژی و تجهیزات لازم برای تشخیص؛ مونیتورینگ و تعیین پارامترهای بیم الکترون خروجی از مایکروترونی که قرار است اوایل سال ۲۰۰۸ احتمالا اسمبل؛ تست و کامیشن-کالیبره شود در آن آمده باشد. معمولا استراتژی تست و کامیشن بر مبنای تخریب بیم الکترون است در حالیکه در حالت عملکرد نرمال مایکروترون استفاده از چنین تجهیزاتی غیر ممکن است. چون در آن موقع به خروجی بیم الکترون نیازمندیم. مثلا برای کامیشن کردن مایکروترون استفاده از تجهیزاتی مثل صفحه-اسکرین فلورسنت یا کاپ فاراده برای تعیین جریان بیم و مکان یابی بیم الکترون مجاز است ولی در حالت عملکرد دایمی مجاز به استفاده از انها نیستیم..

----------------------------

در کنفرانس شتابگرهای ۲۰۰۷ در ایندور؛ نهار در مکانی خارج از ساختمان در محیطی باز سرو میشد که سقف آن موقتی بود. روز سوم کنفرانس به همراه پنج نفر دیگر روی میزی مشغول خوردن نهار بودم که ماجرای جالب اتفاق افتاد. درست در مدت ۵-۶ ثانیه ای که صندلیم را ترک کردم تا بشقابم را دوباره پر کنم؛ مقدار زیادی آب باران که احتمالا از شب گذشته روی آن قسمت سقف موقت مانده بود روی صندلی من و صندلی بغلی- که یکی از هم صحبتها مشغول صرف غذا بود- ریخت و صحنه ای بی بدیل را از حکمت خدا به نمایش گذاشت.

برای خودم محاسبه ای سر انگشتی کردم از احتمال اینکه در آن نقطه از سقف آب جمع شود و در آن زمانه یک ساعت سرو غذا روی میز ما پایین بریزد و درست چند ثانیه قبل من صندلیم را ترک کنم ولی همصحبت دیگر خیس آب شود. عدد این احتمال از حاصلضرب ۲۴/۱ و ۱۰۰/۱ و ۱۲۰۰/۶ بدست میامد. یعنی احتمال اینکه آن اتفاق جالب میفتاد عدد ۲ در میلیون بود. این احتمال معادل صفر است ولی افتاد. نتیجه اینکه به جز در مسایل مهندسی وعلمی قانون احتمالات قابل اعتماد نیست.

------------------------

یک ضرب المثل فرنگی میگه: بهتریی فرصت؛ فرصت تلاش کردن است.

The best opportunity is the opportunity to try.

مایکروترون

قرار است تا اوایل سال ۲۰۰۸ مقدمات نصب و کامیشنینیگ مایکروترون ۲۲ مگا الکترون ولتی آماده شود. یک شیلدینگ مقدماتی در مقابل تشعشع رادیواکتیو؛ مقداری برق موقتی معادل ۱۰۰ کیلو ولت آمپر و سیستم خنک کننده.

این مایکروترون محصول سال ۱۹۷۷ شرکت اسکاندیترونیکس سوئد است. اصولا یک مایکروترون طبی است که به عنوان تزریق کننده اولیه الکترونها برای شتابگر آلمانی «بسی یک» استفاده شده است. وزن آن حدود ۱۱ تن است و نیاز به یک سیستم فرکانس رادیویی پالسی ۲ مگاواتی دارد. مغناطیسهایش هم که برای گرداندن الکترونها درونش بکار میروند حدود چند دهم تسلا میدان نیاز دارد. معمولا در ماشینهای شتابگر جدید رسم نیست که برای شتاب اولیه از مایکروترون استفاده شود. در سالهای اخیر بیشتر از شتابگرهای خطی لیناک در این زمینه استفاده میشود.

--------------------------------

با دوربین سونی دیجیتالیم در سفرهایم عکسهای مختلفی از مناطق مختلف اروپا آسیا و ... گرفته ام. نمیدانم چرا عکسهای اروپا شفاف و با رزولوشن بالاست ولی عکسهایی که از هندوستان دارم تا حدی تار است. هر چند که تنظیم دوربین در همه جا یکسان بوده است.

موضوع علمی جالبی در شبکه آر.تی.ال انگلیسی آلمان پخش میشد. نتیجه اش اینبود که افرادی که نگرش منفی یا اصطلاحا پسیمیستیک به زندگی دارند لباسها و کفشهایشان زودتر پوسیده و پاره میشوند.