خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

باکیو Bakio

این آخر هفته ظاهرا هوا آفتابی و مطلوب است. فرصت خوبی برای کنار گذاشتن تنشهای کاری و رفتن به طبیعت. هفته گذشته به منطقه ای زیبا در سواحل اینجا رفتیم. «باکیو» منطقه ای فوق العاده. کوهستانی در کنار دریا. جزیره ای کوچک که پلی چند صدمتری آنرا به ساحل کوهستانی وصل میکرد. هوا مه آلود و آفتابی و امواج دریا طوفانی و صدای امواج آهنگین و بوی دریا از همه بهتر بود. خانه قرمز رنگ هرچند که بازسازی شده است ولی حدود هزار سال قدمت دارد. مکانی دینی تفریحی و چیزی شبیه امامزاده های در ایران است که معمولا بر بام کوهها یا مناطق صعب العبور ساخته شده اند.

 -----------

اخبار امروز همه جا لحظه به لحظه سونامی انقلابهای خاورمیانه ای که مثل بقیه اتفاقات خاورمیانه بی نظیرند را پوشش میدادند. سرانجام مردم مصر هم امروز پیروزی انقلابشان را جشن گرفتند. پوشش سالگرد جشن انقلاب ۵۷ مردم ایران هم در همین روز همزمانی جالبی بود که در اغلب اخبار جای خود را داشت. تغییرات گسترده در منطقه خاورمیانه امید آن را میدهد که فشارهای تحریم و تبعیض نژادی که توسط برخی کشورها بر مردم ایران اعمال میشود را کاهش دهد. 

------------

خنک آن قمار بازی که بباخت هر چه بودش...بنماید هیچش الا هوس قمار دیگر (مولانا)

   

Canadian Light Source

 ساخت مرکز سینکروترون کانادا CLS از جمله مراکزی است که بصورت کلید به دست در حدود ۵ سال پیش پایان یافت. دلیل مهم آن نبود زیرساختهای فنی و دانش کافی در کشور کانادا در زمینه صنعت شتابدهنده بود. آنها واقعا نمیدانستند چه کار باید بکنند و از کجا باید شروع کنند. ولی میدانستند چه میخواهند.  آنهایی که خوردنیهای جدید را تجربه کرده اند میدانند که حتی خوردن یک غذا در رستوران هم اگر برای اولین بار باشد آدم را دچار سردرگمی میکند. حال اگر رستوران چینی باشد که بدون کمک هم نمیتوانی از عهده آن بر بیایی و «چیزی از توش در نمیاد!»  سرانجام یک شب رویایی در رستوران است!

شتابدهنده ملی کانادا با کمک کشورهای دیگر با موفقیت ساخته شد. ولی بعد از حدود چند سال محققان این مرکز به حدی از بلوغ علمی رسیده اند که برای اولین بار در همین هفته طرح سخت داروهای پزشکی هسته ای و ایزوتوپها را در این مرکز به عنوان یک پروژه عظیم ۱۲ میلیون دلاری آغاز کرده اند. این برای کشوری تازه کار در زمینه تکنولوژی شتابدهنده بسیار جسورانه است. در واقع با استفاده از شتابدهنده خطی Linear Accelerator و تکنولوژی سینکروترون نیازی به استفاده از رآکتورهای اتمی برای تولید نوترون و ...نیست. با اینکار آنها نیازی به بررسی معاهدات بین المللی نان-پرولیفریشن و امنیت هسته ای هم ندارند که کشور کانادا ملزم به اجرای آنهاست. البته بعید نیست که در آینده ای نزدیک تکنولوژی شتابدهنده هم در لیست مخصوص انقباضی قرار گیرد.

 ------------

هوا برخلاف هفته گذشته که کاملا مطلوب بود اما این هفته سرد است. حدود صفر تا چند درجه. برای این شهر ساحلی این درجه هوا هم خیلی پایین است. 

قصه اهل سبا و طاغی کردن نعمت ایشان را و در رسیدن .... «از مثنوی مولانا». 

تو نخواندی قصه اهل سبا....     یا بخواندی و ندیدی جز صدا  

از در دل و اهل دل آب حیات....    چند نوشیدی و وا شد چشمهات

باز این در را رها کردی ز حرص....   گرد هر دکان همی گردی چو خرس 

بر در آن منعمان چرب دیگ....    میدوی بهر ثرید مردریگ 

چربش اینجا دان که جان فربه شود....کار نو امید اینجا به شود.