خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

نو سابجکت

پریروز یکی از دوستانم که به تازگی از اصفهان برگشته بود؛ دو جلد کتاب مثنوی معنوی نسخه قونیه برایم آورد که انها را هم در کنار کتاب حافظ که قبلا داشتم گذاشتم. چند بیت در مورد اینکه در کارهای روزانه همیشه چیزی از دست میدهیم و چیزی بدست میاوریم در صفحه دومش بود. 

 کوزه بودش آب می نامد بدست....آب چون یافت خود کوزه شکست.

------------------------------------------------------------------------

قرار بود امسال سه مقاله در کنفرانس شتابگرهای اروپا داشته باشیم که بدلیل تعطیلیهای زیاد اینجا و پایان مهلت ارسال چکیده تنها توانستیم دو مقاله را رجیستر کنیم. یکی در مورد سیستم الکترومگنتهای پروژه هست که تنها کار مربوط به خودم هست؛ ولی دومی مربوط به معرفی مختصر کل سیستمها از آر.اف؛ اینجکشن؛ وکیوم؛ اپتیکس؛ منابع تغذیه؛ دیاگنوستیک؛ کنترل و همچنین قسمتی برای معرفی بیم لاین های Beam Lines درخواستی یوزرهای پروژه است. 

از دست دادن حافظه الکترون

..هوا دوباره چند روزی خیلی سرد شده و نسبتا بارندگی هر روزه.

دارم مقاله ای برای کنفرانس شتابدهنده های اروپا Tenth European Particle Accelerator Conference آماده میکنم که امسال در شهر ادینبورا  اسکاتلند برگزار میشود. دیشب داشتم مطلبی را مطالعه میکردم در مورد دینامیک الکترونها وقتی از یک بوستر یا Pre-Accelerator وارد حلقه Storage Ring میشوند. همیشه برای من سوال بود که با وجود تعداد زیادی بانچ الکترون چگونه میتوان تصور کرد که این بانچها توسط یک سیستم آر.اف و یک منبع برای الکترومگنتها شتاب میگیرند و در ضمن چرا کیفیت امیتانس و پراکندگی انرژی بانچ یا اصطلاحا Energy Spread در بوستر چندان مسئله مهمی محسوب نمیشود؟ جمله ای را دیشب دیدم که تقریبا جواب تمام سوالات بالا بود. این جمله میگوید که الکترونها هنگام حرکت از بوستر به <استوریج رینگ> حافظه خود را از دست میدهند.

The Electrons loss their memory when they travel from booster to Storage Ring

بایرن مونیخ

جمعه ۱۳ ژوئن؛ بازی بایرن مونیخ آلمان و پرسپولیس ایران بایستی دیدنی باشه. این تیم بار قبل در سال ۱۹۷۴ یعنی ۳۲ سال پیش در ایران بازی کرد؛ اگه وقت شد بایستی تماشاش کنم..

کتابهای مرجع


امروز هم گزارش مربوط به کمیته فنی پروژه که سه هفته پیش برگزار شده بود را دریافت کردم؛ گزارش مثبتی بود از روند پیشرفت آن. کتابی بدستم رسیده با عنوان Synchrotron Radiation Sources, A Primer که توسط دکتر هرمان وینیک از استانفورد جمع آوری شده است. من معمولا اولین قسمتی که از هر کتاب مطالعه میکنم قسمت مقدمه آنست که دید خوبی از محتوای کتاب ارایه میکند؛ این از جمله کتابهایی است که به نظرم مرجع خوبی در زمینه فیزیک سینکروترون است. هر چند که کتاب اصطلاحا بایبل در زمینه شتابگرهای الکترون هنوز هم همان کتاب <ماتیو سندز> با عنوان The Physics of Electron Storage Rings است.

اول ژانویه

..

 چند ساعت پیش یکی از دوستان غیر ایرانی به خانه ام آمد و نشستیم و کمی صحبت کردیم. خبر جالبی به من داد که من واقعا سورپرایز شدم و آن این بود که مسئول اداری پروژه ما؛ به عنوان وزیر علوم یکی از کشورهای مهم اطراف منصوب شده است. احتمالا مسئولیتش را در اینجا بایستی کنار بگذارد.

در ضمن آخر هفته آینده احتمالا دسته جمعی برای یک «باربی کیو» به یکی از والی های اطراف خواهیم رفت. و اما هوا همچنان سرد است ولی نسبت به هفته گذشته معتدلتر شده است.

تالس

دو هفته پیش نماینده شرکت تالس که سازنده سورسهای فرکانس بالا هستن را ملاقات کردم؛ از کارهای جدیدی که در زمینه نوع جدید سورسهای اصطلاحا IOT که بعنوان منابع با پایداری خوب و کم حجم برای مایکرویو و فرکانس رادیویی انجام داده اند میگفت؛ هر چند که من مسئول کارهای آر.اف پروژه نیستم ولی سورسهای ارزان و با قابلیت اطمینان خوبی به نظر میرسند؛ هر چند که نمایندگان شرکتها همیشه دنبال این هستند که محصولاتشان را خیلی اقتصادی و با کیفیت معرفی کنند.