خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

سینکروترون

امروز یکی از همکاران به اتفاق مدیر شتابدهنده سینکروترون که (وزیر علوم اینجا است) یک مصاحبه کوتاه در شبکه تلویزیونی داشتند. قرار است روز جمعه بطور کامل پخش شود. مصاحبه در مورد اطلاعات عمومی شتابدهنده ها و کاربرد انها در زندگی روزمره مردم و استفاده از این فسیلیتی برای پیشبرد علوم بنیادی وتکنولوژی قرن بیست ویکم بود. دیروز هم تعدادی از برندگان جایزه نوبل فیزیک از محل ساخت و مراحل پیشرفت ساختمان این فسیلیتی بازدید کردند. برایشان جالب بود که همچین پروژه ای در همچین منطقه ای در حال پیشرفت است. 
همیشه در هنگام اجرا به یک مسایلی برخورد میشه که اصلا آدم فکرش رو نمیکنه از بس که بی اهمیتن. مثلا همینجا بعد از چند ده متر بتن ریزی و نصب پایه های فلکسیبل در مقابل لرزش متوجه شدیم که برای کف این محوطه اصلا آبراهی در نظر گرفته نشده است. این یعنی اگه بعد از اتمام کار ساختمان و هنگام نصب تجهیزات مثلا آبی کف محوطه ریخته بشه؛ برای خشک کردن اون بجای حالت طبیعی عبور از آبراه بایستی از دستگاههای ساکشن استفاده بکنیم و این اصلا جالب نیست.

مرکز فیزیک نظری و ریاضیات

مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات در تهران یکی از مراکز معتبر جهانی. من هم مدت کوتاهی فرصت همکاری در آنجا را داشتم. محیط بسیار آرام و جالبی برای تحقیق و پژوهش است؛ معمولا ویزیتور هایی از مرکز تحقیقات اتمی اروپا(سرن)؛ مرکز عبدالسلام ایتالیا و دانشگاههای اروپایی وامریکایی دارد. شاخه های مختلف فیزیک؛ ریاضیات؛ نانو تکنولوژی(که البته این یکی جدید است) و علوم زیستی دارد.

اسکوپ

امروز قرار شد که از بودجه ای که آمده برای پروژه تعدادی وسیله اندازه گیری برای سال آینده بخریم. یک اسیلوسکوپ تا ۳ گیگاهرتز؛ یک آر-اف ژنراتور ۱ گیگا هرتز؛ اسپکتروم آنالایزر و نت-ورک آنالایزر ۳ گیگا هرتز. دو سازنده اصلی تجهیزات آر-اف یکی تکترونیکس هست و یکی هم آگیلنت-اچ پی... قیمتها تقریبا به ترتیب برای تجهیزات توی رنج ۴۲ هزار دلار؛ ۱۵ هزار دلار؛ ۲۶ هزار دلار و ۲۵ هزار دلار بودن برای هر کدام از اونا. این تجهیزات وسایل اولیه برای یک تست آر-اف هستن که ما برای سال آینده نیاز داریم. تکترونیکس توی فرکانسهای بالای ۳۰۰ مگاهرتز زیاد تولیدات نداره؛ ولی آگیلنت-اچ-پی تا ۱۲۰ گیگا هرتز هم تولید میکنه.
و اما هوا که هفته گذشته یه مقدار گرم شده بود؛ الان خنک هست. کنفرانس دیاگنوستیک برای شتابدهنده ها هم یک حال اساسی به من داد؛ دکتر اشمیکلر جمعه ایمیل زد که بله ما ۱۰۰٪ هزینه اقامت و هواپیما و تاکسی و هتل و اضافات!...اینا رو یه چیزی هم روش به شما میدیم؛ شما فقط تشریف بیارین اینجا لیون فرانسه؛ مقاله تون رو که برای بیم دیاگنوستیک نوشتین؛ اینجا توی کنفرانس ارایه بدین.  ما هم گفتیم به چشم؛ چرا که نه؟ البته یک نصفه روز هم بازدید از مرکز سرن توی سوییس داریم. 

هوا دوباره سرد شده

نیم ساعتی بیکار بودم؛ داشتم مقاله ای زا که دکتر وینیک فرستاده بود در مورد اینکه چرا تحقیقات در علوم بنیادی مهم هست رو میخوندم. مطلب جالبی بود توش:
تحقیقات در علوم بنیادی یک سرمایه گذاری دراز مدت هست....بعضی از پیشرفتهای علمی بطور تصادفی رخ میدهد. ولی نکته مهم اینست که این اتفاقات تصادفی سراغ افرادی میرود که ذهنشان در مورد آن مسئله از قبل آماده شده باشد.... لذا یکی از اهداف تحقیقات بنیادی ایجاد زمینه ای مناسب برای پیشرفتهای علمی آینده است.