خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

سال ۲۰۲۰

آغاز سال ۲۰۲۱  است. سال گذشته ۲۰۲۰ با وجود بیماری کوید ۱۹ ،تقریبا بصورت نیمه مجازی سپری شد. غالب کارها، کنفرانسهای علمی و جلسات فنی بصورت اینترنتی وغیرحضوری برگزار شده است. بیماری کووید هر چند که اثار اقتصادی غیرقابل جبرانی در کشورهای توسعه یافته گذاشته است ولی ، نحوه فکر کردن را بصورت مثبت و واقع گرایانه تری تغییر داده است. درس مهم کووید، توسعه زیرساختهای اینترنت و ارتباطات غیرفیزیکی است.اغلب  کارها، خرید، جلسات و پژوهشها و اموزش مجازی و الکترونیکی.  

اما فرهنگ زندگی مجازی و استفاده از اینترنت هم بسیار مهم است. امروز علاوه بر وبسایت های تخصصی، اما  اپهای ساده ای همچون  یوتیوب و یا ویکی پدیا ، یا گوگل و واتساپ  و تلگرام  و دهها گجت اینترنتی دیگر، بعنوان ابزارهای عالی زندگی روزمره و حتی آموزشی و اقتصادی مطرح هستند...

شاید باورش سخت باشد، ولی اولین ماهواره فضایی در سفر به کره ماه، توسط کامپیوتری کنترل میشد که قدرت تحلیل داده اش از موبایلی که  در دستان ماست بسیار  و صدها برابر پایین تر بود، چه برسد به کامپیوتر روی میزی در خانه ها.  این در مورد تولید و کنترل ذرات زیراتمی در تونلهای شتابدهنده های چند ده کیلومتری  الکترون و پروتون هم صادق است. بعنوان مثال محاسبات و تحلیل میدانهای الکترومغناطیسی  مگنتها و یا کاویتی ها، در غیاب کامپیوتر در چندین دهه پیش، با قلم و کاغذ انجام میشده است. همیشه پشت کارهای بزرگ، تفکر  و اراده متخصصین کار اصلی را انجام میدهد. این را زمانی دریافتم که حدود بیست سال پیش بعد از دوران دانشگاه وارد کارهای تحقیقاتی  شتابدهنده های سینکروترون شدم. بسیاری فرمولهای فیزیک و ریاضی ،انتگرالها ،معادلات ماکسول  و ریشه های تابع بسل !! که زمانی در دانشگاه در شب امتحان مرور میکردیم، کاربردشان را  در ساخت  تجهیزات پروژه های عظیم علمی نشان میدادند.پروژه هایی با  ظاهری بسیار پیچیده ، ولی واقعیتی ساده بر مبنای فرمولهای فیزیک و ریاضیات. و بعد از ان تنها عمل و تلاش و شکست و باز تلاش و شکست و تلاش و شکست تا موفقیت. در واقع در تمام این پروژه های بزرگ و  پشتوانه های علمی و صنعتی کشورها، وجود دانشمندان و جوانان جویای نام و البته دولتهایی مسئول که برکات تکنولوژی و صنعت بومی شده و ملی را برای کشورشان عمیقا درک کرده اند وجود داشته اند.

.........

آن کاخ که با چرخ همی زد پهلو

بر درگه آن شهان نهادندی رو

دیدیم که بر کنگره اش فاخته ای

بنشسته همی گفت که کوکوکوکو

«حکیم عمر خیام»