خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

یکبار دیدن بهتر از هزار بار شنیدن است

معمولا تلویزیونها و مدیا کمی در مورد اتفاقات و واقعیتها بزرگنمایی میکنند. تجربه خودم در این مورد برایم همیشه جالب است. زمانیکه حدود ۱۰ سال پیش جهت پروژه ای فنی برای مدتی در انگلستان ساکن بودم. آنجا در مرکز شتابدهنده دارزبوری مشغول بودم که چند سال پیش بدلیل قدیمی بودن برچیده شد و به جای آن مرکز سینکروترون «دیاموند» در آکسفورد بنیان نهاده شد. موقعی که خواستم به ایران سفر کنم دچار توهماتی در مورد ایران شده بودم! مثلا بسیار نگران اینبودم که مثلا در فرودگاه ایران احتمالا اجازه ورود لپ تاپها را نمیدهند!! یا دفترچه خاطرات شخصی شما را از کیفتان در میاورند و میخوانند!! چیزهایی شبیه به این. همه اینها به خاطر عدم دسترسی به اطلاعات صحیح در مورد ایران در اخبار آنجا بود. ولی بعد از رفتن به ایران از چنین چیزهایی خبری نبود. زمانیکه در خاورمیانه در کشور اردن برای اجرای پروژه شتابدهنده خاورمیانه «سزامی» اقامت داشتم البته حس مشترک جور دیگری بود. آنجا جو عمومی ایران را کشوری قدرتمند و پیشرفته میدانست و در اواخر این حتی از واقعیت فراتر میرفت!!! وقتی بعد از حدود چهار سال به ایران رفتم فکر میکردم در آنجا هواپیماهای داخلی بین تهران و سایر شهرها بسیار مدرن هستند و شبیه اتوبوس نیستند! و یا اینکه فرودگاه «امام» مثل فرودگاه «چارلز دو گل» پاریس مدرن است.. ولی واقعیت کمی متفاوت بود. البته در ایران هم حس مشترک چندان به واقعیت نزدیک نبود. در تهران و شهرهای دیگر افراد زیادی را میدیدم که توهمات و اطلاعات نادرست فراوانی از غرب داشتند. حتی کسی را دیدم که فکر میکرد در کشورهای غربی هر روز صبح در خانه ها را میزنند و برایشان توی پاکت پول و یک بطری شیر تقسیم میکنند! او حتما تحت تاثیر برنامه های بی.بی.سی فارسی بوده است.

اطلاعات درست و دانش دقیق, امن ترین وسیله برای تصمیم گیریها است.

----------

این دهان بستی دهانی باز شد   تا خورنده لقمه های راز شد. (مولانا)