خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

شتابدهنده اسپالاسیون اروپا

  بهار و زمستان پارسال بالاخره کارهای انتقال و نصب تجهیزاتی قسمت انرژی پایین شتابدهنده «اسپالاسیون اروپا»  را به سوئد انجام دادیم. طراحی، ساخت و نصب این قسمت از شتابدهنده بر عهده مرکز ما در این منطقه از اروپا بود. کشور ایتالیا مسیولیت طراحی ، ساخت و نصب قسمت  «ایون سورس » شتابدهنده را بر عهده داشت و فرانسه هم قسمت «ار.اف. کیو»  را  طراحی و ساخت. سایر کشورهای اروپایی هم به نوبه خود قسمتهایی از این پروژه عظیم علمی و تکنولوژی را بر عهده دارند. کارها با کمی تاخیر طبق برنامه پیش میرود، هر چند که مهمان ناخوانده ویروس کوید۱۹ ، همه پروژه ها و حتی زندگی روزمره را دچار تحولات کرده است.

امسال خیلی از کنفرانسهای علمی بصورت مجازی و اینترنتی برگزار شده اند و خواهند شد از جمله کنفرانس شتابدهنده های ۲۰۲۰ در دو هفته پیش. این فرصت خوبی برای محققین در این زمینه است تا از پیشرفتهای صورت گرفته در این زمینه ها مطلع شوند، و بر خلاف سالهای گذشته نیاز به سفر فیزیکی  و یا صرف هزینه و .... هم دیگر وجود ندارد. 

بطور کلی واقعیت اینست به یمن اینترنت عملا هم دستیابی به منابع علمی برای کشورهای در حال توسعه در مقایسه با بیست یا سی سال پیش بسیار اسان است. همینطور دسترسی به نرم افزارها و غیره اسان است. اما هنوز دستیابی به تکنولوژی اسان نیست ، و ان تنها از طریق تجربه و کار کردن بدست میاید. همه کشورهای صاحب تکنولوژی روزی از صفر شروع کرده اند ، ولی با اراده و حمایت از محققین داخلی توانسته اند به عبور از چالشهای تکنولوژی دست یابند. همصحبتی با محققین دیگر کشورها و نگاهی به تاریخ توسعه کشورهایی نظیر ژاپن، آلمان، چین، ایالات متحده و حتی کشورهای نوظهور ،نشان میدهد که توسعه علمی و تکنولوژیکی از درون این کشورها و با فهم مسئولین و پشتکار محققین ایجاد شده و نه از بیرون به انها داده شده باشد.

........

تابستان گذشته به ایران و تهران هم سفر کردم و لی در مدت کوتاه دو هفته ای نتوانستم به مسجدسلیمان بروم . رفتن به انجا همیشه حس خوبی دارد.

........

از نظر گه گفتشان شد مختلف        آن یکی دالش لقب داد این الف

در کف هر کس اگر شمعی بدی    اختلاف از گفتشان بیرون شدی

چشم حس همچون کف دستست و بس    نیست کف را بر همه او دسترس

چشم دریا دیگرست و کف دگر    کف بهل وز دیده دریا نگر

جنبش کفها ز دریا روز و شب     کف همی بینی و دریا نه عجب

«مثنوی مولانا داستان شکل پیل»