خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

پنیر کپکی

هوا سرد شده و تا حدی بارانی. دیروز رفته بودیم برای خرید یک رسیور ماهواره. کل فروشگاههای الکترونیکی اینجا را گشتیم نتوانستیم پیدا کنیم. عجیب است در مقایسه با خاورمیانه که هم در ایران و هم در چند کشور دیگر میدیدم تقریبا تمام خانه ها ماهواره داشتند ولی اینجا ازین وسیله خبری نیست. ممکن است در هر منطقه بزرگ فقط چند خانه را ببینی که دارای دیش ماهواره هستند! عجیب اینجاست که برنامه های تلویزیونیشان هم خیلی فوق العاده نیست. یکی از همکاران خارجی در اینجا که هفته پیش بدنبال نصب دیش در محوطه خانه اش بود با مخالفت ضمنی برخی همسایگانش مواجه شد که نصب اینگونه تجهیزات نمای خانه ها را زشت میکند! فکر کنم او و همسرش سرانجام توانستند برخی را قانع کنند. البته برنامه های تلویزیون وایر-کابلی اینجا خوب هستند ولی کانالهای مثلا ایرانی را ندارند.

اتفاق جالب دیگر در اینجا اینکه از مسابقه مدهای گوشی موبایل جدید و ... که در خاورمیانه زیاد دیدم خبری نیست. حتی مدهای مو و آرایشی که در خاورمیانه یا ایران (اسفند سال گذشته رفته بودم ایران) میبینی اینجا تقریبا کمتر دیده میشود. 

با همه این خوبیها ولی «ماست» اینجا هرگز طعم «ماست» ایرانی را ندارد و نمیتوانی براحتی زرشک؛ لواشک؛ ترشی لیته! و چیزهای شبیه آنرا پیدا کنی. البته پنیرهای کپکی اینجا فوق العاده هستند. تقریبا در هیچ کشوری پنیر کپک زده به خوشمزگی این منطقه ندیدم.

--------

احتمالا در آینده ای نزدیک برای دو هفته به مرکز سینکروترون در خاورمیانه بروم تا در چند زمینه افراد آنجا را بصورت فشرده آموزش دهم. تا اکنون که زمان مناسب را پیدا نکرده ام. 

--------  

در میان عاشقان مرغان درند    کز قفس پیش از عجل در می پرند

پیش سیمرغ آنکسی اکسیر ساخت   کو زبان جمله مرغان شناخت 

«منطق الطیر» عطار نیشابوری

سن خوان

 احتمالا پروژه اینجا تا حدود 5 سال دیگر به بهره برداری اولیه میرسد. اینجا مرکز فنی بنیادی و ساپورت کننده برای اولین پروژه بزرگ تولید نوترون اتحادیه اروپا است.

---------------

 روز شنبه تصمیم گرفته بودیم که به منطقه ای در شرق اینجا برویم. ولی نبود نقشه کامل بزرگراهها و همراه نداشتن جی.پی.اس باعث شد تا ازمنطقه ای در غرب جنوبی آنور رودخانه سر در آوریم. که البته بسیار خوب بود. ابتدا «سن خوان» سپس «ترپاگاران». اتومبیل را در نزدیکی و دامنه کوه پارک کردیم و با اتوبوس(قطار) برقی که اصطلاحا «فونیکولار» گفته میشود به منطقه بالایی کوه رفتیم. «فونیکولار در واقع قطار برقی است که از طریق کابل حرکت میکند و مناطق پایین دستی یک کوه را به مناطق بالایی آن متصل میکند. به خاطر کوهستانی بودن این منطقه, معمولا در مناطق توریستی اینجا فراوان دیده میشود.»  منطقه ای زیبا با Lake های دیدنی و مناظر چشم نواز. اینجا در حدود 70 سال پیش منطقه صنعتی مربوط به معادن آهن و ..بود ولی با گذشت زمان و حمایت گروهای محیط زیست به منطقه ای بی نظیر برای تفریح و گشت و گذار تبدیل شد. هنوز با دیدن سنگها و زمین اطراف کاملا نشانه های یک معدن آهن را میتوان دید. در اینجا یک چنگال 4 متری! و نیز برخی آثار هنری دیگر ساخته شده از آهن همین معادن به عنوان نمونه هایی از یادمان در این منطقه پارک مانند گذاشته شده است. 

طعم خاک رس

 در اینجا شرکت ارایه دهنده خط تلفن؛ خط اینترنت و چندین کانال تلویزیونی را نیز (به رایگان) برای شما وصل میکند. در اینجا اغلب افراد دوست دارند شرکتی را که بومی همین منطقه از کشور است را انتخاب کنند تا برنامه های دلخواه تلویزیونی را تماشا کنند و نیز کانالهای تلویزیونی شهرشان و البته دلایل دیگر. 

امروز بعد از چندین روز هوای بارانی؛ دوباره آفتاب آمد. موقعیت مناسبی برای رفتن بیرون و استفاده از هوای مطلوب فراهم شد. معمولا وقتی کنار ساحل دریای اینجا میروم بهترین حسی که بوجود میاید بوی خاک رسی درون آب با طعم خفیف ماهی! نوستالژی سالهای خیلی دور.. مطمئن نیستم ولی یا مربوط به زمان جنگ صدام و ایران بود که بیرون از شهر میرفتیم و یا مربوط به دوران سیزده بدر خیلی قدیم. امروز البته وقتی ساحل رفتیم؛ به قسمت شنی آن نرفتیم که مخصوص آبتنی است. ما به قسمت صخره ای آن رفتیم و البته تماشای امواج بزرگ دریا که به صخره برخورد میکرد کاملا هیجان انگیز بود. 

 ------------------ 

مولانا بعضی اوقات خیلی تند نصیحت میکرده:

؟..دودی برآید از فلک نی خلق ماند نی ملک      زان دود ناگه آتشی بر گنبد اعظم زند 

خورشید افتد در کمی از نور جان آدمی     کم پرس از نامحرمان؛ آنجا که محرم دم زند 

نی درد ماند نی دوا؛ نی خصم ماند نی گوا     نی نای ماند نی نوا نی چنگ زیر و بم زند 

حق آتشی افروخته تا هر چه ناحق سوخته    آتش بسوزد قلب را بر قلب آن عالم زند