خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

خاورمیانه میدل ایست

هنگام برگشت از کنفرانس شتابگرهای آسیایی در هواپیما اتفاقی صندلیم در کنار دو نفر دیگر بود که از مرکز LNF ایتالیا در آن کنفرانس شرکت کرده بودند. در مورد مسایل مختلف صحبت کردیم. یکی از انها از سخنرانان کنفرانس بود که موضوعی با عنوان «پروژه های شتابدهنده در ایتالیا و حمایتهای اتحادیه اروپا-یورو ترانس پروگرام» بود. نامش «پیرینی» بود. وقتی فهمید که من با پروژه ای در زمینه ساخت شتابدهنده همکاری میکنم گفت که موفقیت هندیها در ساخت شتابدهنده حلقوی ایندوس۲ در کشورشان که البته با حمایت مراکز علمی امریکا و تا حدی ژاپنی انجام شد الگوی بسیار جالبی برای شماست. گفتم «البته که شما درست میگویید ولی هند در برخی رشته ها واقعا فعال است. در زمینه فیزیک و اینفورماتیک کشور پیشرفته ای است. در صنایع های-تک هم قدمهای بزرگی برداشته اند. گفتم که در خاورمیانه موضوع کمی متفاوت است. آب و هوا عالی است. غذاها خوشمزه هستند و منابع طبیعیشان هم نستا خوب است. زندگی در انجا شبیه تفریح است. خوب با همه این خوبیها نبایستی انتظار داشت که در زمینه علمی و صنعتی هم پیشرفت کرده باشند...» گفت که دوبار به ایران در چند سال گذشته برای دیدار از مکانهای دیدنی شیراز؛ اصفهان؛ زاگرس و صحرای مرکزی ایران یا همان «دیزرت ایران» سفر کرده است و به عنوان یک فیزیکدان به خصوص هنگام سفر به صحرای مرکزی ایران از خراسان به سمنان و یزد حسابی ذوق زده شده بود. مکانهایی از ایران را میگفت که هرگز من نشنیده بودم...  

-----------------------------

امروز با یکی از همکاران مهندسی مکانیک حرارت بحثم شد؛ هر چه میخواستم ثابت کنم که کاسه میتونه تحت شرایطی از آش توش داغ تر بشه؛ نتونستم. گفت که طبق قوانین ترمودینامیک نمیشه کاسه داغ تر از آش بشه. ولی اگه در شرایط متفاوتی فشار باشه و شکل کاسه به نحوی خاص طراحی بشه این کار شدنی هست. 

کافی تایم

ده روز دیگر محمد البرادئی رییس فعلی آژانس بین المللی انرژی اتمی به این کشور میاید و از ساختمان مرکز ما هم دیداری خواهد کرد. کلا تا انجا که من در جریان بوده ام سازمان انرژی اتمی این کشور چندسال پیش وقتی که همین پروژه سینکروترون در اینجا اغاز بکار کرد تاسیس شد و تا قبل از آن سازمان مجزای انرژی اتمی در کار نبوده است. یادم میاید زمانی که به اینجا امدم تازه صحبتهایی بود که سازمان مستقل انرژی اتمی ایجاد شود. این ملاقات هم از این نظر خوب است که از نزدیک ببینیم این محمد آقا که در این چند سال کلی با اتم اتم هسته هسته ایران کلنجار رفته است قیافه اش چه شکلی شده است..

چند هفته پیش آقای «برگز» Bergoz که سازنده تجهیزات تشخیصی ذرات در شتابدهنده هاست به اینجا امده بود. برای دیدن محل ساختمان با ماشین به آنجا رفتیم. بعد از اینکه وارد ساختمان خالی شتابدهنده شدیم اولین سوالی که کرد اینبود که آیا اینجا یک کافی تریا هم دارد؟ گفت که کافی تریا در مراکز تحقیقاتی یکی از مهمترین مکانهای تولید فکر است. البته گفت که شوخی نمیکند و از بسیاری دانشمندان مشغول در سینکروترونها شنیده است که معمولا بهتربن راه حلها در طراحی و اوپریشن ماشین در همین مدت بیست دقیقه ای است که همه افراد دور هم جمع میشوند تا چای و قهوه بنوشند. گفت که در شرکت معروف خودش هم مزیتهای زیادی از این «کافی تایم» دیده است... تا حدی هم راست میگفت زمانیکه به مرکز دفنا کلایدر در ایتالیا رفته بودم معمولا ساعت ۱۰ صبح و سه بعدازظهر چنین ملاقاتهایی جهت صرف قهوه و چای و شکلات بود که البته هرکسی خودش پولش را میداد و همه دور هم جمع میشدند و در مورد مسایل مختلف به خصوص مسایلی که در طول روز مواجه شده بودن صحبت میکرد و راه حلهای خوبی دستگیر افراد میشد. در مرکز دارزبوری انگلیس هم همینطور بود. حتی زمانیکه در مرکز تحقیقات فیزیک و ریاضیات آی.پی.ام در تهران هم بودم یک اتاق چای کوچک بود که در ساختمان قدیمی بود. البته معمولا ساعت مشخصی برای جمع شدن افراد در انجا نبود. آنجا معمولا خالی بود..

---------------------------------------------

چیزی که در تمام مدت رفت و امدم در اروپا مشاهده کردم اینبود که هرگز شخصی را به عنوان خدمتکار یا کسی که اصطلاحا برای دیگران چای میاورد ندیدم. هر کسی برای خودش یک لیوان یا اصطلاحا ماگ دارد و هر وقت بخواهد خودش از خودش پذیرایی میکند.

اعداد تصادفی

اتحادیه اروپا همزمان با درخواست تحریم کمکهای فنی به موسسات ایرانی در زمینه برخی طرحهای به اصطلاح اتمی؛ امروز کمک یک میلیون دلاری خود برای تجهیزات طرح پروژه سینکروترون در اینجا را تصویب کرد و ارایه مبلغ یک میلیون دلار را منوط به گرفتن لیست تجهیزات مورد نیاز در اینجا عنوان کرده است. در یکی از شرایط مربوط به «قراردادهای خرید تجهیزات» اعلام شده است که این تجهیزات بایستی منحصرا از اتحادیه اروپا خریداری شود و تجهیزات سفارش داده شده از ایالات متحده یا آسیا مشمول این پرداخت یک میلیون دلار نخواهند شد. نتیجه اینکه بایستی تمام تلاش در جهتی باشد که تجهیزات مورد نیاز از اتحادیه اروپا خریداری شود و گرنه پول بی پول..

-------------------------------------------

عید نوروز هم آمد و امسال هم به سلامتی بهارش تا الان خوب آغاز شده است. ایران هم شنیده ام که همه دور سفر و تفریح ایام تعطیلات هستند. آب و هوای آنجا الان فوق العاده است.شاید بهترین زمان آرامش و سرزندگی در انجا همین دو هفته تعطیلات نوروز باشد. این از خاطرات نوروز سالها در ایران هست. از ۲۸ اسفند شروع یک دوره جالب و هیجان انگیز است. تا ۱۲ نوروز همه پر انرژی هستند و ۱۳ نوروز هم تا بعدظهرش خیلی خوب است ولی از ان به بعد دوباره زندگی روزمره و هشیاری بعد از تفریحات تا سال بعد..

-------------------------------------------

یک مطلب جالب که فکر میکردم تنها برای خودم اتفاق افتاده است. چندین روز متوالی هنگام رانندگی در خیابان بی اختیار وقتی به پلاک ماشین جلویی نگاه میکردم میدیدم که اعداد روندی مثل ۵۷۵۷ یا ۴۴۲۲ یا شبیه آن میدیدم. هرچند که این همیشه اتفاق نمیافتاد ولی به حدی بود که توجهم را جلب میکرد. همینطور وقتی ناخودآگاه به ساعتم نگاه میکردم وهمین امروز هم اتفاق افتاد ساعت ۴:۴۴ را میدیدم. در اینترنت در مورد این مسئله جستجوی چند دقیقه ای کردم و نتایج جالب دستگیرم شد حداقل فهمیدم که این مسئله را خیلیهای دیگر هم تجربه کرده اند....