خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

جلسات فنی و لزوم مطالعه قبل از آن

از اوایل هفته اخیر جلسات مستمر و بی وقفه ای داشتیم برای بررسی فنی ۶ ماهه گذشته ماشین شتابدهنده. مثل جلسات سابق همکارانی از فرانسه؛ آلمان؛ ایالات متحده؛ ایتالیا؛ سوییس و اسپانیا هم آمده بودند تا نظرات و پیشنهادهایشان را بدهند. نتایج آزمایشات مربوط به مغناطیسها و منابع تولید میدانهای پالسیشان را هم ارایه دادم. در پایان هم از همکاری سه تن از همکاران در مرکز سینکروترون سولیل فرانسه و بسی دو آلمان تشکر کردم. 

 

------------------------------------  

 به خاطر عدم آگاهی کافی از انتخابات ریاست جمهوری ایران فعلا در اینمورد چیزی نمینویسم هر چند که میدانم تقریبا غالب ذهن ایرانیان شاید در اینروزها درگیر همین مسئله فوق العاده مهم باشد.  

ولی به یک مسئله امیدوارم و آن اینکه وزیر علوم و تحقیقات آینده آقای زاهدی نباشد. اینرا به خاطر تجربه حضورش در یک جلسه دو جانبه در اینجا و صحبتهای کمی بی سر و سامان در مقابل همتایش در اینجا نوشتم و البته الان از این موضوع بیش از ۱.۵ سال میگذرد و احتمالا هم در دولت آینده عوض میشود... زبان انگلیسی نه متوجه میشد و نه میتوانست صحبت کند. وقتی هم مترجمش حرفها را ترجمه میکرد جملاتی بی معنی ارایه میشد که زیبنده وزیر علم و فن یک کشور بزرگ نبود. خوب است برای وزرای دولت شرط یادگیری یک زبان زنده مثل فرانسه یا آلمانی یا انگلیسی را اجباری کنند.... صادقانه بگویم شاید در مورد موضوع جلسه و مشخصات فنی موضوعی که از ایران برای شرکت در آن به اینجا آمده بود بیش از نیم ساعت تمرکز و مطالعه نکرده باشد و این مانند یک تراژدی است....

 

---------------- 

یا مقلب القلوب و الابصار 

 یا مدبر اللیل و النهار

یا محول الحول و الاحوال 

حول حالنا الی احسن الحال 

انتخابات رییس جمهوری دهم

 هفته گذشته دو بار از سفارت ایران تماس گرفتند که روز جمعه انتخابات در سفارت از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعدظهر برگزار میشود. من هم امروز صبح رفتم که هم سری بزنم آنجا و هم رای بدهم. قبل از رفتن دیوان حافظ را باز کردم صفحه ۲۲۲ این آمد: 

مژده ای دل که مسیحا نفسی میاید... که ز انفاس خوشش بوی کسی میاید 

 از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش...زده ام فالی و فریادرسی می آید  

 هر چند که دلم با کسی دیگر بود ولی به خاطر مصالح ملی ایران به یک نفر دیگر رای دادم؛ باشد که جزو اکثریت رای ایرانیان باشد. :-)

معرفی دو کتاب در زمینه شتابگرهای سینکروترون

دو کتاب مهم یکی در زمینه نور سینکروترون و کاربردهای آن که توسط هرمان وینیک گردآوری شده است و چند سال پیش یک جلد آنرا به اینجا فرستاد. این کتاب برای مطالعات امکان سنجی و نیز تهیه کتاب سبز (کتابی که معمولا برای ارایه به دولتها جهت طرح و پذیرش اولیه دولت تهیه میشود) منبع کاملی محسوب میشود. 

کتاب دیگر که بیشتر بعنوان هندبوکی برای طراحی  فیزیک و مهندسی اجزای ماشین شتابدهنده و به خصوص تهیه کتاب سفید و کتاب زرد (طراحی مهندسی) مراکز شتابدهنده منبع قابل قبول و نسبتا کاملی است. در بسیاری موارد این هر دو کتاب برای من منابع علمی مهم و جالبی بوده اند. 

     

 

-------------------------- 

من آن نگین سلیمان به هیچ نستانم... که گاه گاه بر او دست اهرمن باشد 

براه بادیه رفتن به از نشستن باطل...که گر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم 

( شعر حافظ با صدای شجریان آلبوم سر عشق)

انتخابات ریاست جمهوری ایران

یکی از همکاران و در واقع دوستان مسئول در مرکز سینکروترون سولیل  SOLEIL Synchrotron یکهفته به اینجا آمده است. او را از طریق برنامه های سازمان بین المللی انرژی اتمی IAEA جهت کمک فنی به کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به اینجا دعوت کرده ایم و به مدت یک هفته برای انجام آزمایشات و مطالعات مدولاتور و مولد پالسهای قدرت و نیز الکترومگنتهای پالسی به من کمک میکند. من نیز حدود دو سال پیش به سولیل رفته بودم... 

مولدهای مورد تست در حدود 5500 آمپر جریان الکتریکی و در یک مورد حدود 100 کیلو ولت ولتاژ را برای الکترومگنتهای متصلشان بصورت پالسی تولید میکنند. البته کاملا بدیهی است که انرژی و میدان مغناطیسی تولید شده بصورت پالسی است.... 

همراه خودش کتابی آورده بود در مورد پرندگان. دایرت المعارف پرندگان که وقتی برای چند لحظه آنرا نگاه کردم کلی زاویه دیدم را تغییر داد. اینکه در اطراف ما و در طبیعت چقدر پرندگان و زیباییهای طبیعی وجود دارد که شاید ما تمام عمرمان هم از وجود آنها مطلع نشویم. این واقعا خوشایند نیست... به او گفتم که خودم علاقه وافری به طبیعت گردی دارم و اینکه چند ماه پیش در ایران کلی پیاده روی کردم. معمولا کارهای فنی و زندگی روزمره ماشینی برای ما خاطره های محشری ایجاد نمیکند و حال آنکه تمام خاطرات زیبای من از طبیعت و تجربیات غیر ماشینی بوده است.  

-------------------------- 

فصل انتخابات رییس جمهوری ایران هم به اندازه و شدت انتخابات رییس جمهوری ایالات متحده میتواند اثرات مثبت و آرامش بخش و یا منفی و تنش زا برای آینده جهان و داخل ایران داشته باشد. انتخابات ایالات متحده با نتایج مثبت و امیدوار کننده ای برای آن کشور و جهان به پایان رسید؛ بایستی دید که دو هفته دیگر ایرانیان چه کسی را بهتر از دیگران میپسندند!