خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

IEEE Spectrum

امروز مصاحبه ای با خانم اوپسن گزارشگر مجله اسپکتروم IEEE Spectrum داشتم. دفتر این مجله در نیویورک است. گفت اولین بارش بوده است که به این کشور برای مصاحبه علمی آمده است. عکس فراوان از همه چیز گرفت و تقریبا تمام جملاتم را سه بار تکرار کردم. یکبار برای خودش, یکبار برای رادیویش و یکبار برای دوربین فیلمبرداریش. حس کردم اینجور مصاحبه ها بیشتر شبیه مراسم عروسی است که عروس و داماد یک فیلم عروسی بازی میکنند و کارگردانش هم فیلمبردار است! 

کل تجهیزات فنی مربوط به مایکروترون را نشانش دادم و شرح مختصری هم راجع به سیستم تولید پالس قدرت مدولاتور و منابع تغذیه. گفتم که در کشور خودتان ایالات متحده چندین مرکز سینکروترون بسیار مدرن وجود دارد. به آنجاها و یا به مرکز سرن سوییس رفته ای؟ در جوابم گفت که ما در آنجا مراکز اطراف خودمان را زیاد نمیبینیم در واقع بیشتر استفاده کنندگان از شتابدهنده ها هستند که خبرهای فناوری را به خود اختصاص میدهند و نه خود شتابدهنده ها. 

برخی تجهیزات الکترونیکی و کنترلی مربوط به ماشین سینکروترون بسی یک که از آلمان به اینجا منتقل شده بود را نشانش دادم و گفتم که برخی از این تجهیزات دیگر وجود خارجی ندارند. حتی شرکتهای سازنده آنها هم از بین رفته اند. 

------------------------- 

این دهان بستی دهانی باز شد...که او خورنده لقمه های راز شد 

ضیف با همت چو آشی کم خورد...صاحب خوان آش بهتر آورد

(مولانا)

فیلم Grass

 قرار است بیوگرافی خودم را در ۱۰۰ کلمه بنویسم و برای برگزارکنندگان  کنفرانس امسال شتابگرها PAC 2009 بفرستم که اوایل ماه می در ونکوور بریتیش کلمبیا برگزار میشود. این کنفرانس مشترکا توسط IEEE و جامعه فیزیک امریکا APS  برگزار میشود. معمولا رسم است که برای معرفی سخنرانان؛ مسئول جلسه توضیح کوتاهی قبل از شروع سخنران ارایه میدهند. معمولا نوشتن اتوبیوگرافی کار آسانی نیست و حال آنکه نوشتن بیوگرافی دیگران کار آسانتری است. 

----------------------- 

داستانی از مولانا خواندم در مورد ورود غم به دل و چگونگی رفتار با این مهمان. میگوید که غم همانند مهمانیست که به خانه دل میاید؛ او را عزیز دارید چون سبب رفت و روب و تازگی خانه میشود. او خانه را برای مهمان بعدی که شادی است آماده میکند...   

  

هر دمی فکری چو مهمان عزیز   آید اندر سینه‌ات هر روز نیز 
فکر را ای جان به جای شخص دان   زانک شخص از فکر دارد قدر و جان 
فکر غم گر راه شادی می‌زند   کارسازیهای شادی می‌کند 
خانه می‌روبد به تندی او ز غیر   تا در آید شادی نو ز اصل خیر 

می‌فشاند برگ زرد از شاخ دل   تا بروید برگ سبز متصل 
  غم ز دل هر چه بریزد یا برد   در عوض حقا که بهتر آورد 
خاصه آن را که یقینش باشد این   که بود غم بنده‌ی اهل یقین 
 
سعد و نحس اندر دلت مهمان شود   چون ستاره خانه خانه می‌رود 
آن زمان که او مقیم برج تست   باش هم‌چون طالعش شیرین و چست 
تا که با مه چون شود او متصل   شکر گوید از تو با سلطان دل 
هفت سال ایوب با صبر و رضا   در بلا خوش بود با ضیف خدا
 

---------------------

فیلم مستند معروف سبزه یا GRASS Documentary of Bakhtiari tribe ساخت سال 1925 توسط یک گروه  سه نفره امریکایی از داستان تلاش بی پایان جمعی از کوچندگان ایرانی (بختیاری) در مسیر حرکت کوچ را برای رسیدن به سرزمین شیر و عسل بصورت فوق العاده ای نشان میدهد. دیدنش را توصیه میکنم.