خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

خاورمیانه میدل ایست

هنگام برگشت از کنفرانس شتابگرهای آسیایی در هواپیما اتفاقی صندلیم در کنار دو نفر دیگر بود که از مرکز LNF ایتالیا در آن کنفرانس شرکت کرده بودند. در مورد مسایل مختلف صحبت کردیم. یکی از انها از سخنرانان کنفرانس بود که موضوعی با عنوان «پروژه های شتابدهنده در ایتالیا و حمایتهای اتحادیه اروپا-یورو ترانس پروگرام» بود. نامش «پیرینی» بود. وقتی فهمید که من با پروژه ای در زمینه ساخت شتابدهنده همکاری میکنم گفت که موفقیت هندیها در ساخت شتابدهنده حلقوی ایندوس۲ در کشورشان که البته با حمایت مراکز علمی امریکا و تا حدی ژاپنی انجام شد الگوی بسیار جالبی برای شماست. گفتم «البته که شما درست میگویید ولی هند در برخی رشته ها واقعا فعال است. در زمینه فیزیک و اینفورماتیک کشور پیشرفته ای است. در صنایع های-تک هم قدمهای بزرگی برداشته اند. گفتم که در خاورمیانه موضوع کمی متفاوت است. آب و هوا عالی است. غذاها خوشمزه هستند و منابع طبیعیشان هم نستا خوب است. زندگی در انجا شبیه تفریح است. خوب با همه این خوبیها نبایستی انتظار داشت که در زمینه علمی و صنعتی هم پیشرفت کرده باشند...» گفت که دوبار به ایران در چند سال گذشته برای دیدار از مکانهای دیدنی شیراز؛ اصفهان؛ زاگرس و صحرای مرکزی ایران یا همان «دیزرت ایران» سفر کرده است و به عنوان یک فیزیکدان به خصوص هنگام سفر به صحرای مرکزی ایران از خراسان به سمنان و یزد حسابی ذوق زده شده بود. مکانهایی از ایران را میگفت که هرگز من نشنیده بودم...  

-----------------------------

امروز با یکی از همکاران مهندسی مکانیک حرارت بحثم شد؛ هر چه میخواستم ثابت کنم که کاسه میتونه تحت شرایطی از آش توش داغ تر بشه؛ نتونستم. گفت که طبق قوانین ترمودینامیک نمیشه کاسه داغ تر از آش بشه. ولی اگه در شرایط متفاوتی فشار باشه و شکل کاسه به نحوی خاص طراحی بشه این کار شدنی هست. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد