خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

پروژه های شتابدهنده سایه

از وقتی پروژه عظیم LHC در سال 2008 بصورت مقدماتی کار خود را آغاز کرد, پروژه های عظیم دیگری نیز در نقاط مختلف جهان کلنگ زنی شد. یکی از این پروژه ها که ابعادی در حد LHC در سرن دارد پروژه NIKA در شهر علمی Dubna در روسیه است. هدف این شتابدهنده درهم کوبنده Particle Collider البته کشف ذرات جدید یا هیگز و یا شبیه سازی آغاز جهان نیست. هدف از این پروژه دریافتن چگونگی شکل گیری و رفتار این ذرات در چند بیلیون سال پیش است. آنها در واقع میخواهند اسباب بازی خود را برای «آفرینش دوباره جهان هستی» بسازند !  

 

این پروژه در واقع ادامه پروژه شتابدهنده پروتونی Proton Accelerator بود که حدود 30 سال پیش در زمان «جنگ سرد» آغاز کردند ولی بدنبال فروپاشی شوروی این پروژه نیز نیمه کاره به کنار گذاشته شد تا اینکه سه ماه پیش پروژه NIKA Collider  آغاز و احتمالا در سال 2016 به بهره برداری میرسد.  

----------------  

بوی باران، بوی سبزه، بوی خاک
شاخه های شسته، باران خورده، پاک
آسمان آبی و ابر سپید
برگ های سبز بید
عطر نرگس، رقص باد
نغمه شوق پرستوهای شاد
خلوت گرم کبوترهای مست 

نرم نرمک می رسد اینک بهارخوش به حال روزگار
خوش به حال چشمه ها و دشت ها
خوش به حال دانه ها و سبزه ها
خوش به حال غنچه های نیمه باز
خوش به حال دختر میخک که می خندد به ناز
خوش به حال جام لبریز از شراب
خوش به حال آفتاب 
 

«فریدون مشیری»

----------------

وقتی چندین سال پیش  زمانیکه در خاورمیانه بودم و طراحیهای قسمتهایی از زیرسیستمهای ماشین شتابگر «سزامی» را انجام میدادم, گاهی با برخی افراد در مورد مسایل مختلف غیر علمی صحبت میکردیم. صحنه ای که برایم جالب بود اینبود که یکی دو تا از محققین اردنی میگفتند که آن کشور دارای بالاترین ضریب هوشی بین جهانیان هستند. و دانشمندان زیادی در ناسا دارند!! و شبیه این را مثلا استادان مصری و حتی کویتی هم میگفتند!! حتی گیاهی داشتند بنام «زعتر»Za'atar  که میگفتند ضریب هوشی افراد را بالا میبرد!!! اوایل کمی عجیب بود" بعد با خودم فکر کردم اگر واقعا ضریب هوشی شما بالاتر بود پس چرا هیچ چیزی در شما نیست که آنرا ثابت کند؟؟ در پایان به این نتیجه رسیدم که تحقیر سالیان متمادی این کشورها توسط برخی کشورهای توسعه یافته؛ جامعه علمی آنها را دچار «عدم اعتماد به نفس» و «توهم گرایی» کرده بود.  

نظرات 2 + ارسال نظر
ویکی پنج‌شنبه 12 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 09:52 ب.ظ

با سلام. الان که همه این کشورها دارند انقلاب میکنند. ببینیم چه کار میکنند. !! این خاورمیانه اگر مدیریت کشورهای توسعه یافته بالای سرشان نبود از این هم که هست وضعشان بدتر بود. فرهنگ که نباشد چه اوباما رییس جمهور باشد چه ملک عبدالله!! فرق نمیکند.

تازه نفس جمعه 13 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 07:49 ب.ظ http://myhotevents.persianblog.ir/

خوش به حال روزگار ............
اینجا که من بعید می دونم بهار بیاد...آخه تازه آسمون یاد بارین افتاده!

راستی من هم یه دونه از اون اسباب بازیه می خوام! از کجا می شه خرید؟ می خوام یه بار دیگه یه دنیا اونجور که دلم یم خواد بسازم! گیرم که الکی باشه. یه اسباب بازی! همین که بشه ساختش خوبه! مگه نه؟ ;)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد