خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

خاطرات روزانه

When Going Gets Tough, Tough Gets Going....

مکان یابی مراکز شتابگر سینکروترون

مکان یابی مراکز شتابگر (سینکروترون) معمولا اولین اقدامی است که بعد از تایید دولتها در دستور کار قرار میگیرد. برای مکان یابی اصولا اهداف استراتژیک ایجاد یک مرکز شتابگر از آن جهت مهم است که کارکرد آن به عنوان مرکز ملی یا بین المللی تعیین میشود. مراکز بین المللی معمولا در نزدیکی مرزهای کشورها ساخته میشوند. نظیر آن مرکز اروپایی فیزیک ذرات سرن است که در مرز فرانسه و سوییس ساخته شده است. مثال دیگر مرکز بسی-۱ در برلین است که در زمان جدایی آلمان غربی و شرقی در نزدیکی مرز آندو کشور ساخته شد. مرکز ای.اس.آر.اف در گرینوبل فرانسه نیز مرکز بین المللی سینکروترون در اروپا است که در نزدیکی مرز سوییس؛ فرانسه وایتالیا ساخته شده است.

بعد از مکان یابی اولیه عمومی که معمولا با نظارت مستقیم دولت انجام میشود؛ مسایل مهمی همچون زلزله خیز بودن؛ پایداری زمین و نوع خاک؛ نزدیکی به فرودگاه یا ایستگاههای قطار؛ نزدیکی به مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی مهندسی و علوم پایه؛ جذابیت و زیبایی محیط انتخابی همچون آب و هوا؛جاده های دسترسی؛ وجود زیرساختهای فنی نظیر آب برق و مراکز خرید.... به عنوان اولویتهای بعدی مدنظر قرار میگیرند. بعنوان مثال مرکز سینکروترون الترا در ایتالیا و دایموند در انگلستان و یا اسپرینگ در ژاپن و سولیل در فرانسه هر کدام در مراکز بسیار جذاب محیطی در نزذیکی محیطهای دانشگاهی ساخته شده اند... از همه اینها که بگذریم در عمل نفوذ مسئولین دولتی نیز تاثیر شگرفی در انتخاب مکان دارد. این مسئله را در مورد مرکز شتابگر سینکروترون دایموند در بریتانیا به وضوح دیدم. در سال ۲۰۰۱ زمانی که در مرکز دارزبوری بودم قرار بود که مرکز دایموند در منطقه وارینگتون که جزو محدوده نورت-وست بریتانیا محسوب میشود و مردمانش تا حدی تمایلات اسکاتلندی دارند نصب شود ولی در آنزمان مسئولین دست اندرکار غالبا از جنوب بریتانیا یا به عبارتی انگلیسی بودند. آنها از ساخت دایموند در وارینگتون جلوگیری کردند و مکان آن را به منطقه آکسفورد در جنوب انگلستان منتقل کردند؛ البته شاید اینگونه اعمال تنها به سیاستمداران انگلستان محدود نشود...

به عنوان مثال در کشور ایران؛ برای ساخت یک مرکز بین المللی شتابگر مکانهایی نظیر مشهد؛ رشت و اهواز گزینه های مناسبی برای مکان یابی هستند و حال آنکه برای مرکز ملی گزینه های شیراز و اصفهان برتری دارند. مکان یابی دقیق بر مبنای اصول شناخته شده علمی کار آسانی است.

نظرات 7 + ارسال نظر
نامجو شنبه 22 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 08:04 ب.ظ

این انگیلیسیها به خودشون هم رحم نمیکنند.

صمصام یوسفی یکشنبه 23 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 02:24 ب.ظ

سلام
مقالات جالبی دارید من دانشجو رشته مکانیک هستم و وب سایت شما را دارم مرور می کنم . اگر ممکن است خودتان را بیشتر معرفی کنید .ممنون

دختربهار دوشنبه 24 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 11:00 ب.ظ

خب مناسب بودن بر برتر بودن ارجحیت داره یا برعکس؟

نیما سه‌شنبه 25 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 03:06 ق.ظ http://biname.blogsky.com

سلام
خوبی؟چه خبرا؟
آپ کردم بیا...........
خوش باشی

خدادادیان شنبه 29 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 11:57 ق.ظ http://www.azfarshid.blogsky.com

درود
مصاحبه با پیشکسوت ورزش مسجدسلیمان در وبلاگ:
ایران-خوزستان - مسجدسلیمان
شاد زی

بچه مسجدسلیمان دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 12:13 ق.ظ http://www.mis1mis.blogfa.com

سلام اگه تونستی یه سری به وبلاگ ما بزن مطمئن باش که ضرر نداره!!!!!!!

محمود احمدی نژاد دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 10:01 ق.ظ

با سلام. این فقط مختص انگلیسا نیست. در ایران هم خیلی کارها بر مبنای مسایل سیاسی انجام میشه. مثلا همین انرژی هسته ای که حق مسلم ماست. میگن انگلیسیا نیروگاه هسته ای دارند ما هم داشته باشیم. خوب انگلیسیا بمب اتمی هم دارند. به ما چه که اونا دارند. مگه هرچه اونا دارند ما هم به خاطر چشم همچشمی بایستی داشته باشیم؟ من نظرم اینست که یا اصلا انرزی هسته ای نداشته باشیم یا اگه داشتیم حداقل بمب اتم داشته باشیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد